پرسمان3 The title of your home page

پرسمان3
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پرسمان3

و آدرس pasokh1.LXB.ir لینک نمایید

سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . 

در صورت وجود لینک ما در سایت شما

لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 در برخى از اين نقل ها ، از زبان امام صادق عليه السلام ، به وجود حائر (حرم) و باب (درگاه) و سقيفه (سايبان) ، اشاره شده است. حتّى در احاديثى از امام صادق عليه السلام ، از «الباب الذى يَلِى المَشرِقَ (درى كه سَمت مشرق است)»

«الباب الذى عِندَ رِجلِ عَلىِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام (درى كه نزد پاى على اكبر است)»  و نيز «خارِج القُبَّةِ (بيرون گنبد)»  ، سخن به ميان آمده است . همه اينها ، حكايت از آن دارد كه پيش از سال ١٤٨ هجرى ـ كه سال رحلت امام صادق عليه السلام است ـ ، بر مزار امام حسين عليه السلام ، بنايى هر چند مختصر ، بوده است .

جسارت به قبر امام حسين عليه السلام ، مى تواند از دوران سختگيرى هارون الرشيد (خلافت از ١٧٠ - ١٩٣ ق) نسبت به علويان ، آغاز شده باشد. اشاراتى در اين باره در برخى از منابع ، آمده است.  گفته شده در نزديكى قبر امام حسين عليه السلام ، درخت سِدرى بوده است كه آن را كَنْدند. تحليل شيعيان ، اين بود كه هدف از اين كار ، «تغييرُ مَصْرَعِ الحسين (تغيير دادن قتلگاه حسين عليه السلام )» بوده تا مردم از محلّ آن ، آگاه نباشند و قبر ايشان را نيابند . 

هشام بن محمّد كلبى هم خبرى از آب انداختن بر قبر حسين عليه السلام ، نقل كرده است.  در اين خبر ، از فردى از بنى اسد (طايفه اى كه بيشتر آنان ، شيعه بودند) ، ياد شده است كه دوباره آمد و محلّ قبر را معلوم ساخت. از آن جا كه هشام كلبى ، متوفّاى ٢٠٥ يا ٢٠٦ هجرى است، اين تخريب ، نبايد مربوط به زمان متوكّل عبّاسى (خلافت از ٢٣٢ - ٢٤٧ ق) باشد و يقينا قبل از آن ، روى داده است ؛ زيرا چنان كه خواهد آمد، تخريب ها و برخوردهاى انجام شده در زمان متوكّل (واقعه هائله) ، مربوط به سال هاى ٢٣٦ تا ٢٤٧ هجرى است.

در منابعى كه اين خبر آمده ،  از همان شخص اسدى نقل شده كه هدف ، مخفى كردن قبر امام عليه السلام از چشم دوستدارانش بوده است:

 

 

أرادُوا لِيُخفُوا قَبرَه عَن وَليِّهِ

فَطيبُ تُرابِ القَبرِ دَلَّ عَلَى القَبرِ .    

تصميم داشتند كه قبرش را از دوستش پنهان كنند؛

امّا عطر خاك قبر ، خود ، نشانِ آن بود .

 

 

ابن كثير ، با نقل اين خبر ،  اين استنباط غلط را دارد كه تا آن زمان ، محلّ قبر امام عليه السلام مشخّص نبوده است ، در حالى كه درست به عكس، اين خبر ، نشان از آن دارد كه توطئه اى از سوى دستگاه خلافت براى از ميان بردن آثار قبر امام عليه السلام ، در كار بوده است.

در منبعى ديگر ، پس از نقل اين خبر ، آمده است كه آب بستن به قبر حسين عليه السلام ، يك بار در عصر اُمَويان ، و بار ديگر در عصر عبّاسيان بوده است.

بايد گفت : هر چه رُخ داده و در زمان هر خليفه اى كه بوده ، مى توان يقين كرد كه بار ديگر ، بنايى بر روى مزار امام حسين عليه السلام ساخته شده است كه از چگونگى آن و يا بانى آن ، اطّلاعى نداريم ؛ امّا در هر صورت ، بايد كار شيعيان نواحى عراق باشد. اين ، همان بنايى است كه مردمان ، تا روزگار متوكّل ، به زيارت آن مى رفتند.

 

منبع: دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ١٢


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 23 / 8 / 1386برچسب: قرن دوم هجرى, مزار امام ,جسارت به قبر امام حسين , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام دوستان به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 433
بازدید کل : 36361
تعداد مطالب : 196
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

  • سما دانلود - بروز ترین مرجع دانلود